Zon, zee, strand...en heel veel Grieks - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Viviënne Huppertz - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand...en heel veel Grieks - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Viviënne Huppertz - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand...en heel veel Grieks

Blijf op de hoogte en volg Viviënne

08 September 2013 | Griekenland, Lesbos

Het is alweer meer dan een week geleden dat ik op het mooie Griekse eiland Lesbos arriveerde en aan mijn erasmus avontuur begon. Ik bleek, toen ik aankwam, de eerste van de 30 erasmus studenten te zijn en was de eerste twee dagen dan ook alleen wat mij wel wat tijd gaf om zelf al het een en ander te ondernemen en te ervaren hoe het is om in je eentje op een vreemde plek te zijn. Al met al absoluut geen slechte ervaring maar toch was ik blij toen na twee dagen een poolse erasmus studente arriveerde en ik iemand had om mijn ervaringen mee te delen. Een dag later arriveerden ook mijn kamergenootjes en inmiddels is de groep compleet en hebben we zelfs al vier dagen van de taalcursus 'Grieks' achter de rug. Zelfs de eerste Griekse dansles hebben we al gehad. Verplicht twee keer per week anderhalf uur Griekse dansles, voor de meesten en zo ook voor mij, een beetje teveel van het goede maar ach kwaad kan het nooit.
De groep bestaat voor een groot deel uit Duitsers en Fransen en de groep wordt aangevuld met spanjaarden, een italiaan, een poolse, hongaren en nog twee Hollandse meiden. Onze dagen hier zijn redelijk volgepland met lessen, huiswerk en andere activiteiten zoals hoorcolleges over museums en de danslessen maar gelukkig blijft er ook elke dag wel een uurtje over om aan het strand te liggen. Ikzelf begin nu na een week ook langzaam aan een beetje te verkleuren maar tussen alle Fransen en Spanjaarden ben ik natuurlijk gewoon nog spierwit.
Onze appartementen liggen in een klein dorpje naast Mytilini, de hoofdstad van Lesbos. Het is 3,5 km verderop maar als we vanuit school naar de stad gaan zijn we gelukkig al halverwege. Meestal lopen we aangezien de bus maar een keer in het uur langskomt en het liften ook niet altijd werkt, maar gelukkig hebben we met de Egeïsche zee een mooie achtergrond tijdens het wandelen van huis naar school of naar de stad. Maar boodschappen worden meestal gedaan als we toch in de stad moeten zijn voor bijvoorbeeld de danslessen want elke dag heen en weer lopen is dan toch weer niet onze favoriete bezigheid. Op de universiteit wordt daarnaast gratis ontbijt, lunch en avondeten aangeboden dus mocht je in voedselnood zitten en geen zin hebben om naar de stad te wandelen dan is er nog een makkelijkere oplossing. En de Grieken houden van makkelijke oplossingen, geen stress en hun favoriete antwoord op elk probleem is "Nooooo problem". Het maakt niet uit of je keuken onder water staat, je 4 uur op de sleutel van je kamer moet wachten of er geen water uit je douche komt, is allemaal heel normaal hier. Op de universiteit zijn ze daarentegen erg strict wat hopelijk voorkomt dat ik deze mentaliteit over ga nemen, maar ik verwacht wel redelijk 'ontstressed' van dit eiland af te komen.
tot zover mijn korte eerste reisverslag!

Γεια σας!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Viviënne

Ik ben een 21-jarige Internationale Ontwikkelingsstudente aan de Universiteit van Wageningen en heb mijn liefde voor het reizen en ontmoeten van mensen nog niet zolang geleden ontdekt tijdens een ´fieldresearch project´ in Ierland. Een extreme huismuis was ik niet maar ik heb in het verleden wel vaak genoeg last gehad van heimwee en vertrouwde me grote reizen in mijn uppie niet echt toe, totdat ik een aantal weken in Ierland in een gastgezin heb gewoond en mezelf tot mijn eigen verbazing prima wist te redden. Momenteel zit in ik Athene, en heb de tijd van mijn leven! Hoewel ik de vele verschillende perspectieven zoals economie, rechten en communicatie binnen deze studie erg waardeer miste ik nog een ,naar mijn gevoel, essentieel perspectief, namelijk het gezondheidsperspectief op ontwikkeling. Dit is dan ook waar ik nu mee bezig ben aan de Harokopeio Universiteit in Athene.

Actief sinds 08 Juni 2013
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 3373

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 01 Januari 2018

Stage in Colombia én rondreizen door Zuid-Amerika

01 Augustus 2013 - 14 Februari 2014

Studeren in Griekenland

Landen bezocht: